
Fudbal
Kraj rata UEFA i Superlige? Opet se menja format Lige šampiona – jedna liga za bogate i druga za sirotinju
UEFA, kompanija A-22, koja predstavlja novu Superligu Evrope, kao i predstavnici Barselone i Real Madrida vodili su pregovore u potpunoj tajnosti tokom proteklih osam meseci u pokušaju da postignu obostrano zadovoljavajući sporazum.
U stvari, približili su se dogovoru o promeni trenutne Lige šampiona, koja bi zadovoljila sve zainteresovane strane i time izbegla sprovođenje projekta koji bi ometao fudbalske tokove, objavio je španski list “Mundo Deportivo” pod vinjetom ekskluzivno ovog petka.
Đoan Laporta je izrazio ovaj stav u intervjuu za “Mundo Deportivo” još krajem jula, a sada, kako ove novine ekskluzivno saznaju, postoji konačni mirovni predlog između Superlige i UEFA sa dve veoma važne tačke: besplatna globalna platforma za emitovanje utakmica na televiziji i format koji treba da zameni trenutnu Ligu šampiona, ali koji će je učiniti spektakularnijom.
Nakon što je A-22 podneo predlog za priznavanje alternativnog takmičenja u decembru 2024. godine, nakon povoljne presude Suda pravde Evropske unije, ovo telo, klubovi i UEFA su se sastali čak sedam puta, a neki od sastnaka su organizovani i u kancelarijama Evropske fudbalske asocijacije (EFA), kako bi pokušali da osmisle sporazum i okončaju rat koji je počeo 2021. godine.
Кako je Laporta potvrdio u intervjuu za “Mundo”, pregovori su obuhvatili tri segmenta: upravljanje, platformu za emitovanje prenosa i format takmičenja. U vezi sa ovom poslednjom tačkom, A-22 predlaže promenu koja bi poboljšala trenutni, gde i dalje postoje neuravnotežene utakmice (recimo Pafos – Bajern Minhen) u ligaškoj fazi.

Atraktivniji format?
U novom formatu koji je predložen čelnicima UEFA, Superliga i A-22 nude minimalnu, ali fundamentalnu izmenu. Predlog se sastoji u razdvajanju 36 klubova u aktuelnoj Ligi šampiona u dve grupe koje se ponovo sastaju možda tek u nokaut fazi. Sistem kvalifikacija za takmičenje bio bi isti kao i danas, kroz nacionalne lige, ali bi 36 kvalifikanta tada bilo podeljeno u dve grupe.
I tu leži velika promena: prvih 18 prema UEFA rangiranju igralo bi po osam utakmica prve faze (utakmice između najboljih klubova, kao što je bila ovonedeljna utakmica Barselona – PSŽ), dok bi klubovi rangirani od 19. do 36. mesta igrali takođe osam (ravnomernijih) utakmica, određenih žrebom, kao što je slučaj i sada. Tako bi Pafos, Sent Žiloa, Olimpijakos, Dinamo Zagreb ili Zvezda, i ostali klubovi sa manjim rejtingom bili lišeni igranja sa najjačima – Sitijem, Parizom, Barsom, Realom u prvoj fazi.
Na kraju ove prve faze, osam najboljih timova iz Grupe 1 bi se plasiralo u osminu finala, kao što je trenutno slučaj, dok bi u međuvremenu, još 16 timova iz Grupe 1 i 2 igralo plej-of, kao što je slučaj i danas. Devetoplasirani tim iz Grupe 1 bi se suočio sa timom sa najnižim brojem poena iz Grupe 2. Dakle, parovi bi se zasnivali na plasmanu nakon osam utakmica prve faze.
Ova predložena promena formata ima za cilj da dodatno podigne nivo prve faze takmičenja boljim utakmicama, a istovremeno i omogući klubovima iz Grupa 2, koji budu igrali od 19 do 36. mesta da imaju šansu da osvoje takmičenje.

Besplatna platforma za TV prenose
Nova Liga šampiona ne bi menjala ime (nastavila bi da se zove kao i do sada) i bila bi dostupna na televizijskoj platformi koju je predložila Superliga – UNIFY, koja radi na poboljšanju iskustva gledalaca olakšavanjem pristupa i smanjenjem troškova. Ova platforma je pozitivno viđena kao moderno rešenje koje bi generisalo veće prihode od trenutnih. Besplatna verzija bi uključivala geolocirane oglase, dok plaćena Premium verzija ne bi.
Poboljšani odnosi “zaraćenih” strana
Odnosi između UEFA i Superlige su se znatno poboljšali i nisu nimalo nalik onima koji su vladali do sada, što dokazuju brojni održani sastanci. Sporazum nije finalizovan, ali ponuda Superlige koja je poslata UEFA predstavlja značajnu promenu. Lopta je sada na strani Čeferina i društvanceta iz Niona.
Čitav ovaj predlog bi bio da se ovaj novi format pokrene 2027. godine, kada bi trebalo da počne nova faza marketinga za TV prava Lige šampiona.
